voorstellen. vanuit MG en KG...

Als u nieuw bent op dit forum verzoeken wij u vriendelijk om uzelf eerst even voor te stellen.

voorstellen. vanuit MG en KG...

Berichtdoor Andre-zwl » 02 jun 2020 18:38

Goedenavond allemaal.

Ik ben een beetje aan het oriënteren naar 35cm waarna ik kijk of ik een setje koop.
Gewoon eens zien hoeveel mensen zitten erop en wat kan ik verwachten en natuurlijk hoeveel controle is erop moet ik het vergelijken met FM of wordt het oogluikend toegestaan?

maar even over mij,

Ik ben een KG en Middengolf liefhebber dit ivm de afstanden maar ivm ruimte gebruik wordt dit nu lastig.
Omdat de antennes die je nodig hebt voor deze hobby vaak erg groot zijn. en ik ben jongsleden verhuisd naar een appartement omdat mijn vrouw een hersenbloeding heeft gehad.
met gevolgen zoals haar zicht niet goed is hersteld en wat motoriek problemen waarna het lastig is om goed uit te komen op KG en MG.
voordeel is dan nu wel ik woon ruim 20 meter hoog en 35cm antennes zijn niet echt groot volgens mij?

Verder zit het "amateur" in mijn bloed vast geroest. ik zat als jochie van 13 op 27mc wat toen net legaal was met 22 kanalen en 0.5 watt.
in de loop van jaren was dit bij mij van een 22 kanalen dingetje uitgegroeid naar een Kenwood TS430 waarna je hele werelddelen kon horen en praten.
Ondertussen dat ik met een groep kameraden op FM met een weekend radio piraten station waar wij 3x gepakt zijn. boetes waren in die tijd natuurlijk niet te vergelijken met nu 250 gulden en je kon weer verder.
Ik heb hierna ruim 20 jaar niet gedaan maar uit eindelijk weer op KG en MG gezeten tot noodlot toesloeg en helaas dit nu lastig wordt.

voor nu zal ik denk ik wat meer kijken ... maar als er mensen zijn die mij kunnen informeren een PB is altijd welkom.

Groet,
Andre ( WLMRADIO )

PS: excuses voor rommelig opstellen... van deze "ik stel me voor"
Andre-zwl

Stations Naam: WLMRADIO

Re: voorstellen. vanuit MG en KG...

Berichtdoor Rodeo_Wveer » 02 jun 2020 18:53

Welkom Andre.

Men doet 35 cm al iets van 15 jaar en er is voor zover wij weten nog nooit iemand opgepakt. Dat is dus goed. Het is niet vergelijkbaar met de 3 meter van vroeger want er zijn door het gehele land +- slechts 40 of 50 actieve beoefenaars schat ik.

Antenne's zijn smal (qua breedte) maar vaak wel lang in de zin van 3 meter en meer. Uitzondering is de Celwave die ongeveer 70 cm lang is en evengoed 10 dB doet. Waarvan ik er toevallig nog 4 te koop heb. :biggrin:
Rodeo_Wveer

Stations Naam: Rodeo Wormerveer (jaren 80)

Berichtdoor Andre-zwl » 02 jun 2020 18:56

Rodeo_Wveer schreef:Welkom Andre.

Men doet 35 cm al iets van 15 jaar en er is voor zover wij weten nog nooit iemand opgepakt. Dat is dus goed. Het is niet vergelijkbaar met de 3 meter van vroeger want er zijn door het gehele land +- slechts 40 of 50 actieve beoefenaars schat ik.

Antenne's zijn smal (qua breedte) maar vaak wel lang in de zin van 3 meter en meer. Uitzondering is de Celwave die ongeveer 70 cm lang is en evengoed 10 dB doet. Waarvan ik er toevallig nog 4 te koop heb. :biggrin:

goedenavond,

een cellwave kan ik idd wel kwijt wat ik zo op een foto zie is het zo iets als dit?
Afbeelding

Groet, Andre
Andre-zwl

Berichtdoor palermo » 02 jun 2020 19:09

Hallo André.
Dat zijn idd celwaves op de foto.
Ik zou mezelf eerst eens goed inlezen.
De site van de Romeo hotel is erg informatief over 35cm.

Groet Wietse.
Vanuit de kop van drenthe op 870.8 mhz.
palermo

Stations Naam: Palermo.

Berichtdoor Rodeo_Wveer » 02 jun 2020 19:09

Dat is hem precies. 2 horizontaal gestacked. Die buis waar ze opzitten is heel zwaar in verhouding tot de antennes want die wegen haast niets. Maar 1 werkt dus ook prima en neemt veeeeel minder ruimte in en weegt dus haast niets.

Zie ook hier:

download/file.php?id=3139&mode=view
Rodeo_Wveer

Stations Naam: Rodeo Wormerveer (jaren 80)

Berichtdoor Romeo-Hotel » 07 jun 2020 12:22

Nog ook maar even hier een berichtje dan :razz:

Bekende foto, en zie dat je de site hebt gevonden, wat niet moeilijk is. Ik zou dan zeker ivm de ruimte, voor een enkele, of, indien de ruimte het toelaat, een gestackte, dat zowel horizontaal, zoals op de foto, als verticaal. Ik had ze destijds toch maar verticaal gestackt.
Of neem, zoals ik in een ander topic aangaf, een verkorte yagi, of een quad. Vraag maar bij Kees de AR naar zijn bevindingen.

Uit welke locatie, of omgeving, kunnen we je vinden?

Gr
Mario
Radio Romeo Hotel ZuidHolland 84.70 Mhz, 870.60 Mhz en 1300.80 Mhz
https://www.radio-romeo-hotel.nl
Alleen DX, geen muziekstation :wave:
DXen doe je OnAir......en niet via chat...
Romeo-Hotel

Stations Naam: Romeo Hotel

Berichtdoor Andre-zwl » 07 jun 2020 12:43

Romeo-Hotel schreef:Nog ook maar even hier een berichtje dan :razz:

Bekende foto, en zie dat je de site hebt gevonden, wat niet moeilijk is. Ik zou dan zeker ivm de ruimte, voor een enkele, of, indien de ruimte het toelaat, een gestackte, dat zowel horizontaal, zoals op de foto, als verticaal. Ik had ze destijds toch maar verticaal gestackt.
Of neem, zoals ik in een ander topic aangaf, een verkorte yagi, of een quad. Vraag maar bij Kees de AR naar zijn bevindingen.

Uit welke locatie, of omgeving, kunnen we je vinden?

Gr
Mario

Hallo Mario,

Locatie is Zwolle,

ik zit idd nog even te twijfelen wat beter is hoizontaal of verticaal. maar dat zal ook veelal aan de tegen partij liggen die volgens mij wat ik zo lees op deze forum horizontaal zit?

Groet,
Andre
Andre-zwl

Berichtdoor Romeo-Hotel » 07 jun 2020 12:58

Je moet sowieso de antenne horizontaal plaatsen. Maar als je 2 celwaves hebt, kun je kiezen om deze dus verticaal of horizontaal te stacken, maar de antennes blijven dus beslist horizontaal.

H of V stacken heeft met de openingshoek te maken. Vandaar dat ik ze verticaal opgehangen had. De foto is genomen toen ik deze kocht van een amateur, die ze horizontaal gestackt had.

Zwolle, ok, de goede hoek vanuit Rotjeknorrrrr
Radio Romeo Hotel ZuidHolland 84.70 Mhz, 870.60 Mhz en 1300.80 Mhz
https://www.radio-romeo-hotel.nl
Alleen DX, geen muziekstation :wave:
DXen doe je OnAir......en niet via chat...
Romeo-Hotel

Stations Naam: Romeo Hotel

Berichtdoor Andre-zwl » 07 jun 2020 13:07

Romeo-Hotel schreef:Je moet sowieso de antenne horizontaal plaatsen. Maar als je 2 celwaves hebt, kun je kiezen om deze dus verticaal of horizontaal te stacken, maar de antennes blijven dus beslist horizontaal.

H of V stacken heeft met de openingshoek te maken. Vandaar dat ik ze verticaal opgehangen had. De foto is genomen toen ik deze kocht van een amateur, die ze horizontaal gestackt had.

Zwolle, ok, de goede hoek vanuit Rotjeknorrrrr

bedankt voor de tip, ik wacht nog even op antwoord van de "verkoper".
maar ik zal ze denkt ik dan horizontaal stacken ivm de ruimte die ik heb, ze komen dan op 20 meter dat is het enigste voordeel die ik heb hier.

eens zien of je mij hoort in Rotterdam als het zover is :biggrin:

Groet, Andre
Andre-zwl

Berichtdoor Radio Nova » 09 jun 2020 16:46

Nog even terug te komen op de buis ik lees van Bart dat die nog al zwaar is maar dan zet je er toch een iets lichter buis er tussen antennes zijn toch niet zo zwaar. :thumbup:

En als ik jou was Andre zou ik gewoon voor alle vier gaan ruimte zat boven in de lucht toch je vind er wel een leuk plekje voor. :shh: :thumbup:
Radio Nova

Stations Naam: Radio Nova

Berichtdoor Andre-zwl » 09 jun 2020 18:23

Radio Nova schreef:Nog even terug te komen op de buis ik lees van Bart dat die nog al zwaar is maar dan zet je er toch een iets lichter buis er tussen antennes zijn toch niet zo zwaar. :thumbup:

En als ik jou was Andre zou ik gewoon voor alle vier gaan ruimte zat boven in de lucht toch je vind er wel een leuk plekje voor. :shh: :thumbup:

Tnx Jan voor de tip...
Andre-zwl

Keer terug naar Even voorstellen